Voor bb-chum is web geen bedreiging maar een uitdaging

Kleur aan de man brengen. Dat is het doel van bb-chum. Achter die naam zitten Martijn Both en Peggy Benner. Beiden zes jaar geleden online begonnen met de verkoop van overhemden die de term ‘kleurrijk’ meer dan verdienen. Inmiddels leverancier van zo’n 40 winkels in Nederland.

De overhemden van Martijn Both (rechts) worden steeds meer verkocht. In deze regio onder andere bij Bram Mannenmode Purmerend. Links eigenaar Ronald Witmondt. | Foto: Han Giskes

Voor bb-chum is web geen bedreiging maar een uitdaging

Regio Zaken spreekt met Martijn Both in zijn sfeervolle woning aan de Purmerenderweg in Zuidoostbeemster. De deur van zijn kantoor-aan-huis staat open en gelijk is duidelijk waar het hier over gaat. “Let niet op de rommel”, probeert Martijn nog. Er is echter maar één ding dat opvalt: een rek met overhemden met de meest uiteenlopende prints.

Uniek concept

Het concept van bb-chum is uniek. “Wij bieden niet alleen in het voor- en najaar een nieuwe collectie, maar maandelijks en zijn niet aan mode gebonden. Per maand leveren wij drie nieuwe ontwerpen en daarvan worden er per ontwerp slechts 149 stuks gemaakt. Elk overhemd is genummerd. De kans dat je iemand tegenkomt met ‘jouw’ print is minimaal”, aldus Both.

Een limited edition dus; bb-chum gaat het niet voor de grote aantallen. De 149 overhemden worden verspreid over het land en sinds kort op een enkele locatie in Spanje, België en Hongkong. Bijzonder aan het concept is ook het roulatiesysteem. Als een bepaalde print niet verkoopt in een winkel wordt deze gewoon teruggenomen en naar een andere winkel gestuurd. “En daar is altijd belangstelling voor, omdat de oplage zo klein is.”

Andersom

“Ons streven is om dit jaar in Nederland 80 winkels te kunnen bedienen en volgend jaar verder door te groeien”, vervolgt Both. Best bijzonder in een tijd dat online kopen steeds belangrijker lijkt te worden.Maar voor bb-chum is het web geen bedreiging, eerder een uitdaging. “Wij zijn ons bedrijf eigenlijk andersom begonnen. Eérst online. Pas op verzoek van winkeliers zijn we een jaar later onze producten ook aan winkels gaan leveren. De consument van nu gaat voor beleving, persoonlijke benadering en service. Daar ligt de kracht van de winkelier, waar het web onpersoonlijk is. Zeker voor mannen geldt dat zij vaak kiezen voor één winkel voor hun kleding. De winkelier kan de klant adviseren en laten zien dat een wit overhemd niet zaligmakend is. “Niemand zal zeggen: ‘Wat heb jij een mooi wit overhemd aan.’ Maar met het juiste advies kunnen óók mannen kiezen voor kleurrijk, voor gedurfd. Daarbij zijn onze overhemden vriendelijk geprijsd.”

Dat winkelen een beleving moet worden geldt ook voor de online-tak van bb-chum. “Wie bij ons online een hemd bestelt, krijgt dat niet in een plasticzakje, maar in een mooie doos met daarbij een handgeschreven kaartje.”

Onverwachte doelgroep

Je zou het niet verwachten, maar de doelgroep van bb-chum bevindt zich in de  leeftijdscatergorie 40- tot 70-plus. “Het zijn vaak mannen die iets bereikt hebben in het leven. En dan doel ik niet persé op geld, maar meer op mannen die zichzelf durven te zijn, anderen niet willen kopiëren. We zien ook vaak dat mannen die in haast shoppen veelal voor ‘gewoon’ gaan en in een ontspannen situatie meer durven. Zo is Terschelling één van onze grootste afnemers!”Natuurlijk hebben Martijn en zijn compagnon Peggy toekomstplannen. Misschien ooit een eigen winkel en meer afzet in het buitenland. “Maar we willen zeker niet op elke hoek van de straat te koop zijn. Misschien moeten we op termijn overstappen naar een grotere oplage per design.Voor nu denken we eerder aan uitbreiding met sokken, gilets, colberts en broeken en willen we proberen ook een jongere doelgroep te bereiken”, besluit Martijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *