VANDERLAANGROEP 90 jaar

Een kwestie van (jaren) tellen.Accountantsorganisatie VANDERLAANGROEP bestaat dit jaar 90 jaar en dat werd onlangs gevierd met een groot feest voor alle medewerkers én de introductie van een nieuw logo.

Het nieuwe logo werd in november aan het personeel gepresenteerd tijdens een Black Art Magic show van Ger Kopper

“ ALS JE NIET KAN DELEN, KUN JE OOK NIET VERMENIGVULDIGEN…”

VANDERLAANGROEP 90 jaar

Het was in januari 1928 toen Jos van der Laan in Krommenie aan de Emmastraat een administratiekantoor startte. Enige jaren later verhuisde dat kantoor naar de Dorpsstraat in Assendelft, waar Jos van der Laan een houtenkantoor had laten bouwen. Om daar op die plek een telefoonverbinding te krijgen, moesten er via de PTT vanuit Uitgeest telefoonpalen in de weilanden achter het kantoor geplaatst worden. De kosten bedroegen toen fl. 1 per paal per boer per jaar…

Bij de Post Cheque & Giro Dienst opende Jos een girorekening door een eerste storting te doen van fl. 5 en kreeg hij het gironummer 233, wat VANDERLAANGROEP vandaag de dag nog steeds gebruikt als ‘giftennummer’ voor verrichte werkzaamheden…

Het kantoor groeide en de tweede generatie, Jan van der Laan, kwam in 1954 ‘hand en spandiensten’ verrichten. Op dat moment had het kantoor driemedewerkers. Intussen was Jos van der Laan wethouder geworden van de Gemeente Assendelft voor de toenmalige KVP en was hij locoburgemeester.

Uit zijn jasje gegroeid

De zonen Jan en Joop namen in 1961 de zaak van vader Jos over. In 1964 liet Jan zich benoemen tot administrateur van de Woningbouwvereniging ‘Goed Wonen’. In dat jaar werd ook een perceel grond gekocht aan de Oranjeboomkade in Assendelft. Bouwplannen werden gemaakt en samen met de Boerenleenbank werden twee bijna identieke panden op de toenmalige ‘Sluis’ gerealiseerd.

De doelstelling destijds was om te groeien met ieder jaar een nieuwe medewerker(ster). En dat lukte, want in 1986 was VANDERLAANGROEP letterlijk ‘uit zijn jasje’ gegroeid met twintig medewerkers(sters). Meer kantoorruimte was nodig, maar die wens had de bank (inmiddels Rabobank) ook. De bank verhuisde naar de Dorpsstraat en VANDERLAANGROEP kreeg de mogelijkheid om het pand van de bank over te nemen. Een ingrijpende verbouwing volgde met in1988 een geweldige opening met een ruimte die drie keer zo groot werd.

Daar was ook meer werk voor nodig, Jan ging op ‘overnamepad’ en dat ging hem goed af. Meer dan tien collega-praktijken werden aan de VANDERLAANGROEP toegevoegd, met als resultaat ook nog eens drie extravestigingen in Noord-Holland. Intussen was Marco (zoon van Jan) als derde generatie en ook Marco Vet toegetreden bij VANDERLAANGROEP.

Kunnen delen

De afgelopen 90 jaar is de organisatie gegroeid tot een organisatie met vier vestigingen, waarvan twee in Zaanstad, een in Purmerend en zo’n 70medewerkers in totaal. Het pakket aan werkzaamheden is door de jaren heen flinkuitgebreid met diensten als begeleiding bij bedrijfsoverdrachten, pensioen en estate planning, verzorging van de salarisadministratie en belonings- en belastingadvies. De beide Marco’s hanteren het credo: “Als je niet kan delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.”

Hofleverancier

Over tien jaar hoopt de VANDERLAANGROEP het predikaat ‘hofleverancier’te verkrijgen. Als accountantskantoor, dat al 90 jaar voldoet aan strenge kwaliteitseisen, moet dat tot de mogelijkheden behoren. Met de introductie vaneen nieuw logo is de eerste stap op weg naar de 100 gezet. Het strakke logo bestaat – hoe kan het anders – uit een plus en een min of totaalstreep. De naam is bewust onder de streep geplaatst. Plus of min: de optelsom is dan ook altijd VANDERLAANGROEP.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *