Sportbedrijf van nu heeft grote affiniteit met het bedrijfsleven

Wat hebben een sportbedrijf en het bedrijfsleven met elkaar gemeen? “Veel”, roepen Jancor de Boer en Fred Beijert in koor. We spreken de respectievelijke directeur en adviseur Marketing & Communicatie van sportbedrijf Spurd enkele weken na de bijna afronding van de verduurzaming van het Leeghwaterbad. Over ondernemen gesproken! Het gemeentebestuur heeft als eigenaar van het zwembad de werkzaamheden vanwege een bouwkundig probleem aangegrepen om over te gaan tot forse verduurzaming.

Jancor de Boer | Foto: Han Giskes

SPURD ONDERNEMEND EN INNOVATIEF 

Sportbedrijf van nu heeft grote affiniteit met het bedrijfsleven

“De ontwikkeling van het Leeghwaterbad doen wij vanuit ondernemend perspectief. Net als het bedrijfsleven stellen we ons constant de vraag: wat hebben de bezoekers nodig en wat kunnen wij ze bieden om ze zo nu en dan of regelmatig de gang naar het bad te laten maken. Per jaar komen er 450.000 bezoekers. Wij gaan er van uit dat bezoekers gemiddeld 4 of 5 keer per jaar een of meerdere baantjes trekken. We willen echter meer en dat betekent dat we mensen moeten blijven triggeren, nieuwsgierig maken. Men moet het wauw-gevoel hebben en houden, zo van wat is dit een té gek bad. Een ander belangrijk aspect is het bieden van gastvrijheid”, licht Jancor de Boer toe.

Drijvende bioscoop

De Boer erkent dat het een enorme opgave is om de aantrekkelijkheid van het zwembad steeds te verhogen. “We zijn regelmatig bezig met het genereren van ideeën, het afwegen van wat goede aanvullingen op het huidige aanbod zouden zijn. Eén van die dingen zou bijvoorbeeld een drijvende bioscoop kunnen zijn. In twee andere gemeenten in Nederland hebben ze zo’n concept; belangrijker nog, dat aanbod is succesvol. Drijvend op een matje kijken naar een film kijken.”

Ondernemen en innoveren is wat steeds meer tot het dna van het sportbedrijf behoort. Fred Beijert: “We zijn een stichting, krijgen subsidie van de gemeente, maar acteren steeds nadrukkelijker als een maatschappelijke en constant vernieuwende onderneming. Het moet ook wel. Zonder winstoogmerk innoveren we op de markt en zorgen we voor meerwaarde, ook in financieel opzicht. Dat is ook de aantrekkelijkheid van een bedrijf als Spurd.”

Tandje bij

De bijna afgeronde verduurzaming (Spurd wil nog 1.700 zonnepanelen plaatsen) en vernieuwing passen trouwens ook volledig in een andere belangrijke doelstelling van Spurd, namelijk om nog meer Purmerenders aan het bewegen te krijgen en te houden. “Op dit moment is 10% van de inwoners lid van een sportvereniging, landelijk gezien is het percentage 28. Er kan dus nog wel een tandje bij”, aldus De Boer.

Het 125 (er zijn veel deeltijdwerkers) betrokken medewerkerstellende sportbedrijf houdt zich steeds nadrukkelijker bezig met de combinatie(top)sport, bewegen en een gezonde levensstijl. Als lichtend voorbeeld van het laatste noemen De Boer en Beijert van Purmerend als JOGG-gemeente (Jongeren Op Gezond Gewicht). “Het is goed om te weten dat basisschoolleerlingen daarom dagelijks water drinken en goed om te zien dat in de klassen Doppers met water op de tafels van de leerlingen staan.”

Topsportevenementen

Topsportevenementen en Purmerend is een issue waar ze bij Spurd constructief over nadenken en naar handelen. “Wij zien kansen, neem alleen al De Beuk. Deze multifunctionele sporthal is geschikt voor nationale sportevenementen. Eén van onze medewerkers is regelmatig in gesprek met vertegenwoordigers van de sportbonden, om te kijken of grote toernooien naar Purmerend gehaald kunnen worden. We hebben de ambitie de Special Olympics naar Purmerend te halen”, noemt Fred Beijert.

Wensenpakket

Terug naar het Leeghwaterbad waarvoor beide heren ten aanzien van de exploitatie nog wel een wensenpakket hebben. De Boer: “Zeker tijdens daluren is er nog voldoende ruimte om tegen aantrekkelijke tarieven bedrijf suitjes of activiteiten voor sportteams te plaatsen”.

Dat geldt evenzeer voor het terrein rondom het bad. De Boer: “De speelweide wordt wel gebruikt, maar zouden we nog veel beter kunnen benutten. Zoals we dat recent hebben gedaan door deze aan de organisatie van Electronic Picnic te verhuren. Die constructie zou ook voor andere initiatieven kunnen gelden.” Als voorbeeld noemt hij een Alkmaars initiatief. “Bij een zwembad daar is op de speelweide een buitenparcours gebouwd, zodat de bezoekers daar lekker kunnen werken aan hun conditie. Ook aan dit soort aanvullingendenken we.” Spurd gaat na wat Purmerenders hiervan vinden.

Bredere kring

Het sportbedrijf manifesteert zich steeds nadrukkelijker ineen bredere kring rondom de core business sport en bewegen. “Iedereen in de stad heeft belang bij een positief vestigingsklimaat, maar dan moet je allemaal bereid zijn om verder te kijken dan je neus lang is. We zijn dan ook van harte lid van de Purmerendse Regio Ondernemers (PRO). Onlangs hebben we ook meegedaan aan Purmerend Werkt, om via die weg nieuwe medewerkers te vinden. Die zijn erg lastig te krijgen, vooral technici en groenmensen. Vakmensen zijn parels”,aldus De Boer.

Beroep op ouders

Tot slot haalt Jancor de Boer, die sinds januari vorig jaaraan het roer staat van Spurd, de ambities van het sportbedrijf extra aan. Om deze in het belang van Purmerenders te behalen en waar te maken doet hij eendringend beroep op ouders. ”Met alle medewerkers van Spurd willen we er alles aan doen om zoveel mogelijk Purmerenders aan het bewegen te krijgen. Dat begint bij de allerkleinsten. Zij zouden op die leeftijd al vanuit de ouders geënthousiasmeerd en gestimuleerd moeten worden”.

“Het is echt belangrijk, want nu zijn 7.800 inwoners van deze stad lid van een sportvereniging. Dat aantal moet gewoon een stuk hoger. Het is aan de gemeente, sportraad en Spurd om ervoor te zorgen dat de drempel om te sporten of te bewegen zo laag mogelijk wordt”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *