Sligro Purmerend stelt zich voor aan businessclub FC Volendam

“Net een snoepwinkel, zo leuk!” Bij Sligro Purmerend weet men hoe bezoek te ontvangen, tenslotte zijn alle elementen voor een gastvrij en smakelijk onthaal aanwezig. De horecagroothandel mag graag haar mooie nieuwe pand in de Baanstee tonen en haar werkwijze en assortiment toelichten. Regelmatig worden er kennismakingssessies gepland en onlangs was de beurt aan de businessclub van FC Volendam.

FC Volendam op bezoek bij Sligro | Foto: Han Giskes

Sligro Purmerend stelt zich voor aan businessclub FC Volendam

Voorafgaand aan de wedstrijd Volendam-Eindhoven werden de zenuwen van de ongeveer vijftig gasten gekalmeerd met wetenswaardigheden over Sligro 3.0, het ondernemersverhaal van TopChef Julius Jaspers, een rondleidingen vooral ook met heerlijke hapjes en drankjes van de enthousiaste foodspecialisten.

Sligro is sponsor van FC Volendam en nodigde de businessclub uit voor een nadere kennismaking, een uitnodiging die graag werd geaccepteerd. Topchef Julius Jaspers was aangetrokken om eens niet te koken maar om de gasten deelgenoot te maken van zijn ondernemersverleden, gekenmerkt door vallen en opstaan. Gekookt werd er door de specialisten van Sligro zelf, wat resulteerde in bijzondere gerechten die tijdens de rondleiding als een walking diner werden geserveerd.

Nieuwe formule

Vestigingsdirecteur Nico Molenaar laat in zijn welkomstwoord de belangrijkste feiten van Sligro Food Group (sinds 1935) en de vestiging in Purmerend de revue passeren. Het pand is uitgevoerd in de stijl van de nieuwe formule. Molenaar noemt het de 3.0 versie: nieuwe kleurstellingen, nieuwe materialen, andere verlichting, kortom een heel andere, moderne sfeer.  Er zijn inclusief de vestiging Purmerend inmiddels 21 vestigingen omgebouwd, drie zijn in verbouwing en er resteren er nog 29 in de oude stijl. In zijn korte presentatie straalt de trots van Molenaar en zijn team er af. De nieuwe vestiging heeft zijn belofte meer dan waar gemaakt. Het afgelopen jaar was fantastisch, meldt Molenaar, met een bijna verdubbelde omzet.  

Dagelijks inspiratie

Dat het bedrijf haar zakelijke klanten het beste wil bieden werd tijdens zijn rondleiding duidelijk. Te beginnen bij de uitgebreide afdeling accessoires op de eerste verdieping, en daarna de trap af naar de food met als eerste stop de Proeftuin. Hier zorgt kok Mario met culinaire gerechten dagelijks voor inspiratie bij de klanten, men kan van alles proeven, hij geeft advies en deelt recepten. Dit keer verrast hij het bezoek met het eerste gerecht van het diner; heerlijke zeebaars.

Kwaliteit en vers

Kwaliteit en vers zijn de sleutelwoorden door het hele assortiment. ‘Dat is wat ons onderscheidt’, geeft Molenaar aan. ‘Vers in alle productgroepen en een zeer ruim assortiment met veel eigen merken. We zijn immers een groothandel en geen supermarkt.’ Sligro beschikt over exclusieve leveranciers in de versafdeling. Een aantal hiervan is onderdeel van Sligro,zoals Smit Vis en de bakkerij. In andere heeft de groothandel een belang waarmee ze haar eigen kwaliteit waarborgt. De ambachtelijke slager van Kaldenberg heeft voor de gasten een verrassend hapje van sucadevlees klaarstaan, en Ramon van (koninklijke) Ruig Wild en Gevogelte stapt even out of the boxmet een spontane sprinkhaanproeverij.

Wijnkennis

Op de notenafdeling worden elke dag verse noten gebrand, en net gearriveerd is het enorme chocolade paasassortiment waaronder enorme paaseieren. De uitgebreide wijnafdeling vormt het slot van de rondleiding waar vinoloog Peter Schagen het bezoek opwacht met een bijzondere wijn uit de Loire,vergezeld van een even bijzonder hapje van geitenkaas, eveneens uit de Loirevallei. Er wordt werk gemaakt van wijn bij Sligro, met maar liefst 1700 wijnen uit alle windstreken in het assortiment. Er is direct contact met wijnleveranciers en 98 procent komt rechtstreeks van de bron, legt Schagen uit. Er worden wijnkaarten gemaakt en voor horeca-ondernemers wijnproeverijen georganiseerd.

Het bezoek wordt afgesloten met een kopje koffie bij de Barista en een lekker stukje taart. En daarna is het, goed gevuld en tevreden,en masse op weg naar Volendam, de clubsjaals nog even goed dichtgeknoopt, voorde wedstrijd Volendam-Eindhoven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *